Evaluarea copilului – un proces blând, cu răbdare și atenție

Evaluarea unui copil (3-12 ani), independent de faptul că există dificultăți legate de o arie a dezvoltării, este necesar să fie realizată cu mare atenție și implicare atât a specialistului evaluator, a profesioniștilor implicați (dacă este cazul), cât și a familiei.

Înainte de toate, noi am realizat un protocol de evaluare compus din anumite etape (mai jos), mai ales că punem accent pe relația terapeutică, accesul la un mediu cât mai aproape de lumea simbolică a copiilor și înțelegerea cât mai profundă a istoricului familial (anamneza realizată cu părinții).

Evaluarea poate fi realizată în 3 până la 5 sesiuni, respectând ritmul și starea copilului, din momentul evaluării. Pentru că ne interesează rezultate cât mai concludente, ne vom opri întotdeauna în momentul în care acestea pot fi biasate, indiferent de motiv. Obiectivul nostru nu este să livrăm un rezultat, ci să identificăm cât mai clar posibil resursele și dificultățile copilului, astfel încât să creăm direcții eficiente pentru planul de intervenție.

Evaluarea copilului se realizează astfel:

  • 3-5 întâlniri (copil și familie)
  • prima întâlnire va fi cu părinții pentru anamneză (2 ore): date despre familie (genogramă), perioada sarcinii, primii 2 ani de viață ai copilului și până la momentul evaluării, documente medicale (dacă există), chestionare părinți (STAI, STAXI, QOL) – pentru a identifica dacă și ce dificultăți există la nivel individual
  • stabilirea obiectivului evaluării psihologice
  • durată între 15 minute și 2 ore (în funcție de starea copilului, obiectivul și etapa evaluării – observație, joc liber, aplicare teste)
  • dinamică: copilul va fi familiarizat cu sala în care va avea loc evaluarea și se va crea alianța terapeutică cu psihologul
  • dacă este nevoie, psihologul va merge și acasă (pentru a observa copilul în mediul său)
  • dacă este cazul, vor fi contactați profesioniștii cu care lucrează și vor fi îndrumați să completeze un document cu observații despre copil, pentru a avea cât mai multe informații obiective
  • în funcție de obiectivul urmărit vor fi folosite: desene proiective (desen: arbore, familie, persoană, simboluri), testul KOHS (4 ani+), testul neuropsihologic NEPSY (3 – 12 ani), WCST (6,5 ani+), BVRT (8 ani+)

Raportul final cuprinde:

  • Introducere – date despre dezvoltarea normală a copilului la vârsta actuală a copilului evaluat și informații generale despre aria afectată la nivel cerebral (dacă este cazul), pentru a înțelege manifestările psiho-emoționale și comportamentale ale copilului
  • Anamneză – date importante despre copil și familie
  • Istoric medical – medicație, tratamente, diagnostic, investigații
  • Observații despre interacțiunea psiholog – familie – copil – în cabinetul de psihologie / acasă
  • Observații centralizate de la ceilalți profesioniști – kinetoterapeut, logoped, psiholog
  • Rezultatele evaluării – chestionare/teste părinți și copil
  • Obiective de lucru / plan de intervenție – sugestii și recomandări pentru direcții viitoare (atât pentru copil, cât și pentru familie – în funcție de nevoi)

În funcție de programul copilului (somn, alimentație), disponibilitatea părinților și obiectivul evaluării (nivel complexitate), ședințele pot fi stabilite de comun acord, de luni până duminică inclusiv.

(valabil doar pentru evaluări)

Investiție: 100 lei / ședință (indiferent de durată – 15 min. / 2 ore), iar ultima ședință (raportul final, discuția cu familia și medicul – dacă este cazul) – 350 lei.

Pentru informații: office@asteri.ro / 0755.11.66.66

One Comment to “Evaluarea psihologică a copilului”

  1. […] sunteți interesați, vă invităm să citiți mai întâi articolul Evaluarea psihologică a copilului, apoi să ne contactați via email (Subiect: evaluare gratuită; conținut – nume părinți […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *